Årsberetning 2019 for Tverlandet hagelag

Her er årsberetningen for 2019 fra Tverlandet hagelag

Årsberetning 2019 for Tverlandet hagelag:

Styret i 2018 har bestått av følgende:

Leder: Marit Skjemstad Botten Tlf: 986 39 784
Sekretær: Grethe Aagnes Tlf: 994 75 253
Kasserer: Liv Anne Kildal
Styremedlemmer: Wenche Hansen
Kristina Skjemstad
Torunn Blokhus
Ellen M. Larsen
Merethe Ersvik
Vara: Dagrun Helland
Trine Skogvold Isaksen
Revisor: Therese Einvik
Valgkomité Signe Jensen
Anne Lise Dundaas

Vi har dette året hatt 9 styremøter, og vi er et stort og aktivt styre. 2019 har vært et innholdsrikt år, med mange ulike aktiviteter. Vi har god økonomi i laget, og har derfor mulighet og anledning til å tilby våre medlemmer gode foredragsholdere. Etter å ha hatt en svak nedgang de siste årene, har vi i år hatt en økning og pr i dag teller vi 82 medlemmer. Men vi har plass til mange flere, og ikke minst har vi plass til mange flere medlemmer på de ulike møtene våre. Vi ønsker å få flere aktive medlemmer i laget, og vi ønsker å få innspill fra dere medlemmer om hva dere ønsker at vi skal fokusere på i Tverlandet hagelag.

Hageåret 2019 startet 20 mars med besøk av Helen Fredholm fra Toten. Hun holdt et foredrag for oss om Cottage Garden. Cottage Garden er en stressfri hage tilpasset de som bor i huset, den skal være uformell og frodig, med en klassisk blanding av prydplanter og nyttevekster. Foredraget var veldig inspirerende for oss som har ikke har en striglet hage, men kanskje litt mer «forstyrrende» for de som har en nærmest plettfri hage. Men det så ut til at det falt godt i smak hos de 39 fremmøtte.

25 april fikk vi besøk av Jostein Solvang fra Lurøy. Han hadde foredrag om Trær i hagen. Jostein viste frem mange flotte bilder og delte sin kunnskap om trær med de 31 som kom. Det var en trivelig stund på bo og servicesenteret.

Den 7 mai var dagen mange barn hadde ventet på, da var det endelig sådag for dem. I år kom det 16 barn med voksne, for å lære hva planter trenger for å vokse og gro. Barna lagde sine egne merkelapper og plantet ivrig både kornblomst, solsikke og ringblomst. Håper alle fikk ett flott resultat.

Den 13 mai hadde vi dugnad i rosehagen på Tverlandet bo og servicesenter. Vi var 7-8 stykker som møtte opp for å luke og rake så beboerne fikk det fint til 17 mai. Vi fikk servert kaffe og kake som personalet på bo og servicesenteret hadde bakt, og vi hadde noen fine timer sammen, selv om været ikke var det beste.

Dette året prøvde vi oss på noe nytt. Vi arrangerte hagemarked på Godøynes den 22 juni. Og hvilken suksess det ble. Vi hadde 7 ulike stander, og der ble det solgt alt fra sommerblomster, såper, fuksia, diverse hageartikler og kunst til hagen.
Styret hadde også oppfordret medlemmene til å delta med stauder til loppekasse, og vi fikk inn litt i overkant av 1400 planter, og det meste forsvant i løpet av de timene vi hadde åpent.
Vi hadde også auksjon, samt salg av kaker, vafler og rømmegrøt. Har ikke oversikt over eksakt antall mennesker som var der, men det var stort sett fullt hus fra vi åpnet klokken 11 til arrangementet var ferdig klokken 16.00. En stor suksess med andre ord.

Den 28 august var endelig Trond Steen tilbake på Tverlandet, og det ble salg av hardføre stauder, samt masse tips og råd fra Trond om alt som er verdt å vite om de ulike staudene. Trond er bestandig velkommen til Tverlandet, og de 33 fremmøtte satte også i år stor pris på å ha han der.

10 september inviterte vi igjen til hagequiz for medlemmer i laget. Det var 18 fremmøtte, og forhåpentligvis gikk alle hjem med litt mer kunnskap enn da de kom. Vi serverte Torunns høstsuppe og focaccia, og det smakte veldig godt i den mørke høstkvelden.

I skrivende stund har vi bare 2 arrangement igjen i hageåret 2019 for Tverlandet hagelag.

14 november klokka 19.30 skal vi ha årsmøte på Tverlandet bo og servicesenter, og vi håper mange har anledning å komme. Her skal hageåret 2020 planlegges og dere har anledning å gi tilbakemeldinger på hva dere ønsker vi skal ha fokus på i kommende år.

26 november skal vi ha adventsmøte med damene fra La France. Her skal vi bli inspirert og forberede oss til ei flott adventstid. Dette skjer på Tverlandet Bo og servicesenter klokka 19.00.

Vi står foran ett spennende år, for i 2020 fyller Tverlandet hagelag hele 40 år. Og dette må vi jo markere på ett eller annet vis. Dermed er det ekstra viktig at medlemmene kommer på banen og sier hva de ønsker at vi skal ha fokus på kommende hageår.

Vi ønsker jo å være ett hagelag som følger med i tiden, og arrangerer foredrag, kurs eller møter som virkelig fenger medlemmene. Samtidig som det skal være variert og noe for enhver. Men vi trenger deres hjelp til dette, så nå er det bare å gripe sjansen og kom med innspill.

Våre ulike aktiviteter i hagelaget blir også annonsert i Norsk Hagetidend, gjennom oppslag på ulike butikker, i avisen og på hjemmesiden vår på hageselskapet. Hvis dere følger linken under, kommer dere direkte inn på Tverlandet sin side. http://www.hageselskapet.no/nordland/venstre-sidemeny/tverlandet/ Logg dere inn der og se over opplysningene dere finner på Min Side. Det kan jo ha skjedd endringer som fordrer at dere må oppdatere opplysningene som ligger der.

I tillegg kan dere følge oss på bloggen vår: www.tverlandethagelag.blogspot.com og på facebook siden vår. Dere søker bare opp Tverlandet Hagelag, så blir dere lagt til som venner.

Vi ser frem til et aktivt jubileumsår i Tverlandet hagelag

Blomstrende hilsen 

Grethe Aagnes